Ny manuell växellåda förhindrar motorstopp och ger mer effektiv bränsleförbrukning

Det nya eClutch-systemet från Robert Bosch kan hjälpa till att locka tillbaka köpare till manuellt drivna bilar. eClutch tar bort de två saker som bilförare hatar mest med manuella bilar: motorstopp och det ständiga använd av kopplingspedalen när man kör i tung stadstrafik. Med eClutch kan man även förbättra sin bränsleanvändning med mellan 5 och 10 %, enligt Boschs ingenjörer.

Nyligen testade reportrar en Audi A3 som hade utrustats med eClutch under ett pressevent. Bilen använder en vanlig växlingspedal och ser ut som vilket annat fordon som helst med manuell växellåda. Testkörningen ägde rum på företagets testbana under en rad olika väderförhållanden.

En reporter förklarar sin upplevelse:

”Först provade jag att köra så att bilen fick motorstopp. Motorn var igång och växlingspedalen var helt nedpressad samtidigt som bilen var satt i ettan. Jag tog bort foten från växlingspedalen så fort jag kunde utan att accelerera. Men istället för att stanna vibrerade bilen bara lite och började mjukt rulla framåt. ”


Med eClutch har Bosch skapat en mastercylinder med elektrisk växling som är hoplänkad med sensorer till fordonets motordator, styrning och växelspak. Genom att den kontrollerar hur snabbt fordonet går och hur snabbt motorn snurrar kan eClutch förhindra motorstopp och ger mjukare växelbyten. Det är även på detta sätt som "den bidrar till en bättre bränsleförbrukning och i förlängningen mindre miljöpåverkan", säger man på Örebro bildemo.

 

Representanter för Bosch säger att företaget börjat höra sig för om vilka första kunder som kan vara aktuella och intresserade av eClutch.