Kundernas efterfrågan efter infotainment i bilar ökar

Att kunder förväntar sig möjligheten att kunna koppla upp sig mot internet i nya bilar har tagit bilförsäljarna med överraskning enligt en artikel i Automotive News Europe.
Leverantören Herman är stora underleverantörer till screendrives system och deras försäljning av dessa står för drygt hälften av deras intäkter.
”Nya generationen bilförare är väldigt inarbetad och kräver att det finns tillgång till möjligheter att koppla upp sig och streama musik bland annat” säger Sachin Lawande som är chef för bolagets bilindustri.

Infotainment räknas inneha en stor nyckelroll i framtidens bilar. Flera tillverkare har redan valt att satsa mer på marknadsföringen av den informationen än marknadsföringen om hur själva bilen fungerar. Ett exempel är Ford som från 2015 kommer att ha infotainment insatt i alla bilar som säljs i Europa och ser det som en stor konkurrensfördel.

Att ta fram en plattform för infotainment kostar flera hundra miljoner kronor. Det är Hermans jobb då de behövs tillverkas i stor skala så det blir så ekonomiskt som möjligt.
"Biltillverkarna vill ha det så, de har inte råd att ta fram en plattform själva. Däremot om vi tar fram den kan den användas av alla våra kunder och då blir det förstås billigare" säger Sachin Lawande till Automotive News Europé.

Den ökande mängden elektronikdelar som det här och annan utveckling innebär i bilarna gör att bilåtervinningen blir mer komplex och kostar mer resurser.